Hoe kom je in een gezond ritme?

by - september 29, 2016



Zelf ben ik al een aantal jaar bezig met een gezond eet en leef wijze. Maar hoe begin je nou met een gezond ritme op te bouwen? Hoe kun je het beste alles vol houden? In dit artikel geef ik een paar tips, die jou hierbij zouden kunnen helpen.

Geen uitstel gedrag
Iedereen is hier zeker wel eens schuldig aan. Je wilt ergens aan beginnen, maar door het uit te stellen schuift het steeds meer voor je uit. In veel gevallen zal dit bij iedereen wel eens voorkomen in het dagelijkse leven. Ook bij een gezond ritme opbouwen, is het heel belangrijk dat je dit niet gaat doen. Als je wilt beginnen, dan kun je dit het beste maar meteen doen. Houd het ritme ook goed vast! anders zal je alweer gauw in het oude gedrag terug vallen. Dit zou dan ook zeker heel zonde zijn, en boven dien zal je weer hellemaal aan het begin moeten beginnen.

Neem de tijd, doe het in kleine stappen.
Als je eenmaal de stap hebt gezet, en bent begonnen aan je gezonde ritme. Doe het dan vooral op jou eigen tempo, en waar jij zelf een fijn gevoel bij hebt. Klein stappen om een doel te vol brengen, werkt beter dan in één keer in het diepe te springen. Bij een doel als een gezond ritme opbouwen is het belangrijk om kleine stappen te nemen, anders kan je al snel weer terug val in het oude patroon.

Wandelen, fietsen, kom in beweging!
Bij gezond eten, hoort ook bewegen. Het hoeft hellemaal niet meteen een intensieve sport te zijn, of naar een sport school te gaan om te gaan fitnessen. Een half uur wandelen of fietsen elke dag is ook prima! Als je een hond hebt, is het natuurlijk hellemaal makkelijk. Vind je het leuker om met iemand te gaan wandelen, of fietsen? Er zal vast in je naaste omgeving iemand zijn, die hierin interesse heeft om mee te gaan.

Ga niet boodschappen doen op een lege maag.
Ook dit zullen de meeste wel herkennen. Op een lege maag boodschappen doen, is zorgen om producten mee te nemen die je eigenlijk niet nodig hebt. Je zult op dit moment eerder de producten pakken die ongezond zijn. Denk hierbij aan producten als snacks, chips en koekjes. Ook wel de lege Calorieën genoemd. Producten die niks toevoegen aan het lichaam, en ook transvetten bevatten. Zorg er altijd voor dat je een goed vullende maaltijd hebt gegeten, voor het boodschappen doen.

Koop niet de ongezonde producten, maar doe het meteen goed.
Een toevoeging van het kopje hier boven. Zorg er voor dat je de producten koopt die van goede belang zijn. Er zijn zoveel producten te verkrijgen in de supermarkt die in het gezonde ritme passen, en die ook zeker jou zullen trekken. Wil je graag blauwe bessen mee? maar zijn ze zo duur? Probeer het en neem mee wat jou juist trek bij jou gezonde voedingspatroon. Als je de slechte snacks en andere producten niet in huis hebt, zal je er ook niet gauw naar verlangen.

Doe inspiratie op voor gezond eten.
Gezond eten hoeft hellemaal niet lastig of saai te zijn. Met veel inspiratie voor heerlijke recepten zal jij je zeker kunnen vermaken in de keuken, met baksels of maaltijden. Inspiratie op doen kun je op verschillende manieren doen: uit kookboeken, via het internet zoals Pinterest, Google, of andere websites. Ook zijn er tegenwoordig veel apps te vinden voor op jou mobiel. Een app met handige recepten, en soms zelfs waar favorieten recepten kunnen worden bewaard. Hoe handig!

Neem het gezonde ritme op met meerdere personen.
Vaak kan het ook helpen om te starten met meerdere personen. Als je samen ergens aan begint, dan zal het zeker ook makkelijk gaan. Een stok achter de deur is vaak een goed middel om iets goed vol te houden. Bovendien kun je samen ook je ervaringen delen, tips en tricks die jou goed hebben geholpen. Heb je nog een verbeter punt? Misschien kan een ander jou er bij helpen, of juist anders om.

Hoe houd jij juist een gezond ritme vol? 

Foto bron: Rechten vrije foto van Unsplash.com

You May Also Like

14 reacties

  1. Goede tips! Als ik in een goede flow zit houd ik het vaak wel vol, maar als ik een paar keer de teugels laat vieren ben ik meestal weer uit de flow ;)

    BeantwoordenVerwijderen
  2. De tip om geen boodschappen te doen als je honger hebt werkt echt! Haha mijn vriend kwam daar opeens mee aan en sindsdien doen we dat niet meer. Er worden veel minder onnodige dingen gekocht hihi

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Goede tips :) Ik ken ze wel allemaal, omdat ik er veel mee bezig ben maar het is altijd goed om ze weer eens te lezen, dan ben je weer even wakker :)

    BeantwoordenVerwijderen
  4. Wat een goed artikel. En wat een super mooie foto's maak je:-)

    BeantwoordenVerwijderen
  5. Fijne tips! Vooral dat boodschappen doen op een lege maag, dat werkt bij mij zooo slecht ;)

    BeantwoordenVerwijderen
  6. Leuk artikel en inderdaad, gezond eten hoeft echt niet moeilijk te zijn. Ik doe trouwens wel eens boodschappen met een lege maag (dit resulteert altijd in veel lekkers op de plank)..

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Haha ja herkenbaar! Nee gezond eten hoeft inderdaad niet moeilijk te zijn, als je zelf maar wilt :)

      Verwijderen