5x Tips om gezond de feestdagen te door staan

by - december 21, 2017


De feestdagen komen er aan! Dit betekend ook dat wij druk opzoek gaan naar een heerlijke gerechten of snacks voor op tafel. Ondanks dat het eten centraal staat, denk jij vast aan de hoeveelheid kilo's die er aan zullen vliegen tijdens deze dagen. Met deze 5 tips kan jij gezond de feestdagen doorstaan!

Kies voor een goed ontbijt
Een goed ontbijt in de morgen verkleint de kans om te gaan snacken op de dag. Het is daarom ook belangrijk om tijdens de feestdagen te beginnen met een goed ontbijt. Dit weer houdt dat jij in de loop van de dag ook minder snacks zult eten en juist niet gaat over eten.

Maak je eigen gerechten of snacks
De winkels liggen vol met kant en klare gerechten en heerlijke snacks. Wees er altijd van bewust dat de kant en klare verpakkingen helemaal niet zo gezond zijn. Ze zitten bovendien vol met vetten en bevatten veel calorieën. Neem zelf eens het initiatief om gezonde gerechten of snacks klaar te maken, zo houdt jij de touwtjes in eigen handen. Vier jij het bij iemand anders? Overleg met de persoon of jij zelf ook iets mag mee nemen voor op tafel.

Drinken
Tijdens de feestdagen zullen er veel alcoholische drankjes worden geschonken. Neem na elke glas wijn of bier 2 glazen water. Als jij juist echt op de gezonde weg wilt blijven kun jij beter kiezen voor 2 glazen wijn en daarna over te gaan naar thee of water. Neem jij een glas wijn? Kies voor een rode wijn inplaats van een witte wijn. Rode wijn is goed voor het hart en bloedvaten en zorgt er voor dat de goede cholesterol hoger wordt. Dat betekend natuurlijk niet dat jij een hele fles wijn moet op drinken, maar het moet houden bij max 2 glazen.

Bewegen is belangrijk!
Het is belangrijk om goed te blijven bewegen! Een dagelijkse beweging van 30 minuten wordt aangeraden. Wandelen, fietsen of naar de sportschool, alle beweging is goed! Tijdens de feestdagen kun jij er ook voor kiezen om tijdens het eten met het gezin, familie of met vrienden te gaan wandelen. Wij doen dit zelf al jaren tijdens het kerst diner en het voldoet ons altijd goed. 

Zorg voor voldoende ontspanning
Ontspanning is ontzettend goed voor je lichaam. De bekende feestdagen stress is altijd dichtbij, maar zorg er voor dat jij alles goed hebt gepland van te voren. Maak een boodschappenlijst en zoek de recepten op die jij wilt maken, zo blijft er voldoende overzicht voor de dag zelf. Om een gezonde eetgewoonte aan te houden na de feestdagen is het belangrijk om het direct weer op te pakken. Zorg er voor dat jij de gezonde producten in huis haalt en kies voor veel beweging. Deel de feestdagen met vriend/vriendin, familie, of vrienden waar jij om geeft! Daarnaast is het belangrijk om voldoende nachtrust te hebben. 

Wat vindt jij belangrijk om gezond de feestdagen door te komen?

Afbeelding afkomstig van Pixabay

You May Also Like

4 reacties

  1. Fijne tips! Als ik zelf kook probeer ik er in ieder geval genoeg groente bij te doen en verder kijk ik vooral naar wat we lekker vinden. Vijf gangen krijg ik toch niet weg, dus echt heel erg overeten doen we hier niet zo snel. Genieten van kerst met lekker eten en drinken vind ik heerlijk, maar mij misselijk eten vind ik dan weer niks aan haha.

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Zo te lezen ben jij al goed op weg haha! Zelf ben ik ook niet van de 5 gerechten met de feestdagen. Gewoon een gezellige diner met familie of vrienden vind ik wel genoeg :)

      Verwijderen
  2. Ik ga ook proberen op te letten; we gaan zien of het lukt! Hele fijne feestdagen alvast <3

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Ik ben benieuwd of jij wat hebt gehad aan deze tips. Jij ook een fijne feestdagen.

      Verwijderen